Coronavirus: Hoe gaan wij er mee om?

Mikki Hoogenboom & Sterre van der Velde 26-3-2020 14:58
Categorieën: Nieuws, Prefound

De afgelopen weken zijn wij wereldwijd overrompeld door de impact van het Coronavirus. Bedrijven, steden en zelfs landen zijn op slot gegaan om de verspreiding van dit virus een halt toe te roepen. Ook in Nederland zijn de afgelopen weken extreme maatregelen genomen om het virus in te dammen. Een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking werkt momenteel thuis, wat resulteert in drukte op de netwerken, vrijwel lege snelwegen en een hoop creatieve oplossingen om alles vanuit huis te kunnen bolwerken.

Net als veel andere organisaties merken wij ook de gevolgen van het Coronavirus. Ons elfkoppige team van het kantoor in Alkmaar zit momenteel thuis. Onze werkzaamheden verrichten wij momenteel vanuit zolderkamers, vanaf de keukentafels en tussen de legoblokjes.

Creativiteit ten top

Om deze ingrijpende, nieuwe situatie te adopteren zien we binnen onze eigen team van kantoor en bij onze medewerkers een hoop creatieve ideeën ontstaan. Van lesgevende adviseurs tot strakke werkplanningen en bijzondere thuiskantoren.

Iedereen gaat anders om met deze situatie. Zo heeft Marcel, een van onze gedetacheerde medewerkers, de afgelopen week met enige creativiteit zijn eigen thuiswerkplek gecreëerd. 

“Vorige week kregen wij natuurlijk te horen om massaal thuis te gaan werken. Zelf was ik hier qua thuiswerksituatie niet echt op voorbereid, dus moest ik even creatief zijn. Bij de kringloopwinkel heb ik voor €6,50 een bureaustoel en een extra beeldscherm op de kop getikt. Nu heb ik een professionele werkplek voor een prikkie!”

- Marcel, gedetacheerde medewerker van Prefound


Thuis een vinger aan de pols houden

Waar onze adviseurs normaal gesproken regelmatig op bezoek gaan bij onze klanten en medewerkers om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, hebben zij daar nu ook andere manieren voor moeten vinden. Het resultaat: Heel veel bellen.

Klanten worden in deze situatie ondersteund door regelmatig contact te houden en de opties te bespreken. Wij vonden die persoonlijk aanpak altijd al belangrijk, maar juist in deze situatie is het van essentieel belang. Binnen ons netwerk merken wij dat de meeste werkzaamheden vooralsnog gewoon doorlopen. Veel klanten willen niet te ver in de toekomst kijken en hoewel er veel onzekerheid is, is de wil om zo goed mogelijk te blijven functioneren groot. Iedereen draagt een steentje bij en helpt elkaar. Door het regelmatige contact weten onze adviseurs precies wat de ontwikkelingen zijn en kunnen zij goed inspelen op de situatie.

Medewerkers worden zo goed mogelijk geadviseerd en ondersteund. Door bij hen te inventariseren of de thuissituatie goed is en of zij de tools hebben om te kunnen werken, is er regelmatig contact en hebben onze adviseurs goed overzicht. Mochten er problemen of onduidelijkheden zijn, dan kunnen onze medewerkers niet alleen de opdrachtgever maar ook onze adviseurs bereiken.

Onze tips

Ook onze teamleden van kantoor doen er alles aan om zo goed mogelijk de werkzaamheden te verrichten. Thuiswerken is niet altijd even ideaal. Het is een drukke omgeving met veel prikkels en werken aan de keukentafel met een huis vol zorgt ervoor dat je toch minder productief bent. Wij hebben even onze beste thuiswerk tips en tricks van de afgelopen tijd op een rijtje gezet.

  • “Omdat afspraken en meetings nu voornamelijk zijn uitgesteld of online worden gehouden, blijft er tijd over om taken op te pakken die zijn blijven liggen. Onderhoudsklusjes, kritische blikken op bepaalde processen en producten en eigen ontwikkeling kunnen nu mooi worden opgepakt.”

    - Pieter, Adviseur Bouwkunde

  • “In blokken werken. Op kantoor is het soms al lastig om jezelf de hele dag te concentreren, maar thuis zijn er nog meer prikkels. Het is daarom goed om in blokken te werken. Een concentratieblok om meters te maken in werkzaamheden, een belblok en een klusjesblok bijvoorbeeld.”

    - Tom, Adviseur Bouwkunde

  • “Wissel werk en zorg voor kinderen af met je partner. Net zoals meerdere collega’s proberen wij thuis in blokken te werken. De één van half 9 tot half 1, de ander van 1 tot 5. Zo pak je in ieder geval een halve dag aan werkzaamheden en heb je een halve dag om met je kind te zijn.”

    - Gideon, Directeur

  • “Blijf in contact met elkaar. Wanneer je thuis werkt, merk je dat je contact met collega’s mist. Even snel iets vragen of overleggen gaat nu via chat of via de mail, waardoor er geen echt contact is. Probeer zoveel mogelijk te bellen of misschien zelfs te videobellen om in contact te blijven en praat niet alleen over werk, maar ook over hoe het je vergaat in de thuiswerk situatie.”

    - Mikki, Marketing & Communicatie medewerker

  • “Niet bij de tv zitten die je af kan leiden of in de slaapkamer. Het schijnt zo te zijn dat je slechte slaapt en ook op je rustmomenten met je werk bezig bent, dus zoveel mogelijk in een stille ruimte zitten. En net als op het werk even rondje lopen tijdens het bellen of soms even in andere kamer zitten.”

    - Lorenzo, Adviseur Werktuigbouwkunde

  • “In beweging blijven. Wij proberen wel bewust even af en toe te wandelen en kopje thee te doen of tijdens het bellen even door het huis heen te lopen.  Je hebt anders snel de neiging om te zitten en je niet meer te verroeren.”

    - Michelle, HR medewerker

  • “Wees flexibel in het opvullen van je uren. Omdat de scholen nu ook dicht zijn, zijn de kinderen ook thuis. Het is daarom niet gemakkelijk om je 9 tot 5 baan tussen 9 en 5 te doen. Een keertje ’s avonds een uurtje pakken of even mailtjes versturen wanneer kinderen slapen of spelen zorgt ervoor dat er minder druk staat op de momenten dat je kinderen aandacht willen.”

    - Tim, Adviseur Bouwkunde

  • “In een rustige ruimte zitten om tijdens het werk niet teveel afleiding te hebben. Wel is het goed om af en toe even een break te nemen en iets voor jezelf te doen als je even niet zo goed meer weet hoe je verder moet.”

    - Sterre, Stagiaire Marketing & Communicatie

  • “Zorg ervoor dat je goed zit. Een aantal weken werken vanaf de bank, je eetkamerstoel of je bed is niet echt Arbo technisch. Haal desnoods bureaustoel, schermen of andere benodigdheden van kantoor en richt je thuiskantoor zo goed mogelijk in.”

    - Mike, Adviseur Werktuigbouwkunde

  • “Zorg ervoor dat je werk en privé zoveel mogelijk kunt scheiden. Nu wij allemaal thuiswerken is het lastig om de grens te bewaken tussen deze twee, maar het is wel belangrijk. Zorg voor een goede afsluiting van het werk, zodat je vervolgens over kan stappen naar je privé.”

    - Femke, Financieel administratief medewerker

  • “Geniet ook een beetje van het vaker thuiszijn. Het is uitzonderlijk dat we zoveel tijd kunnen spenderen met onze kinderen of familie en het is zonde om hier niet even bij stil te staan en van te genieten.”

    - Dirk Jan, Directeur

Voor de hele wereld is dit een uitzonderlijke situatie en het zal permanente veranderingen teweegbrengen in onze dagelijkse bezigheden. Als detacheringsbureau is het ons vak om klanten en medewerkers zo goed mogelijk te adviseren en te verbinden en juist in deze situatie vinden wij die persoonlijke noot ontzettend belangrijk. Wil jij eens met een van onze adviseurs sparren, vanwege deze situatie of heb je vragen? Neem dan even contact met ons op!

 

 

 

 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af