Hoe schrijf je een open sollicitatiebrief?

Mikki Hoogenboom 14-1-2021 13:51
Categorieën: Nieuws

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Voor veel mensen is het begin van het nieuwe jaar hét moment om veranderingen door te voeren. Meer bewegen, stoppen met roken of een nieuwe baan. Van een gezonde levensstijl hebben wij Prefound niet zoveel verstand, maar van nieuwe banen wel! Want hoe zorg je ervoor dat je die ene droombaan bemachtigt? Zeker als deze niet per se vacant is of misschien zelfs nog niet eens bestaat. Kortom; hoe schrijf je een open sollicitatiebrief naar een organisatie waar je graag wilt werken.

Voorbereiding

Uiteraard kun je niet zomaar blind een brief schrijven naar een willekeurige organisatie. Het is daarom verstandig om voor het schrijven van je open sollicitatiebrief eerst een beetje research te doen naar de organisatie(s) die je wil gaan benaderen. Welke afdeling wil je graag werken? Wie zijn de contactpersonen van die afdeling en van de afdeling personeelszaken? 
Daarnaast werkt het goed om telefonisch het eerste contact te leggen. Bel de juiste persoon op en stel vragen over het werk en de  afdeling. Op deze manier creëer je een eerste indruk bij de organisatie en heb je een persoon aan wie je de brief kan versturen. 

De Brief

Wanneer je aan je brief begint is het een goed idee om rekening te houden met de verschillen tussen een open sollicitatiebrief en een sollicitatiebrief naar aanleiding van een vacature. Een open sollicitatiebrief legt de nadruk op jou als persoon, je schrijft deze vanuit jezelf in plaats van gericht op een vacature. Vragen die je kunt beantwoorden in je brief zijn bijvoorbeeld:

  • Wie ben jij als persoon? (persoonlijke eigenschappen, dromen, doelen etc.)
  • Wat zijn jouw professionele kwaliteiten die van waarde kunnen zijn voor de organisatie? Wat voeg jij toe aan de organisatie?
  • Wat wil je bereiken in jouw carrière? 
  • Waarom is de betreffende organisatie interessant voor jou? Waarom wil je er graag werken?

Er zijn verschillende manieren om teksten te schrijven, maar een van de bekendste is het AIDA-model. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesseren), Desire (behoefte) en Action (actie) en is een vorm van schrijven die bijdraagt aan de overtuiging van de betreffende tekst. Grofweg kun je dit verdelen in de volgende onderdelen van jouw brief;

 

  • Inleiding: De A (attention) van het AIDA-model. In dit stukje introduceer jij jezelf, geef je aan wie jij bent als persoon en wat jij wilt bereiken in jouw carrière. Naast de inhoud van je tekst, wek je ook de aandacht met de layout van je brief en natuurlijk je CV. Zorg er daarom voor dat je brief er netjes uitziet en dat je CV tot in de puntjes verzorgd is. Meer weten over het maken van een CV? Lees dan ook dit artikel.
  • Middenstuk: Dit is waar je toeslaat en interesse wekt. Geef in dit stuk aan wat je interessant vindt aan de organisatie en waarom je denkt dat jij er goed past. Welke kwaliteiten heb jij in huis hebt die voor de organisatie onmisbaar zijn? Wat maakt jou de perfecte toevoeging aan een team of afdeling? Benoem eventueel de functie die je graag zou willen bekleden of de afdeling waar je graag zou willen werken en geef ook aan waarom. Zo weet de potentiële werkgever wat hij of zij aan jou heeft en waar jij eventueel zou passen. 
  • Afsluiting: Go out with a bang. Dit is het punt waarop je actie onderneemt. Probeer in een zin te zeggen waarom jij perfect bent voor deze organisatie en dat je graag een keer een gesprek wilt voeren. Wees enthousiast en proactief in dit deel van je brief, maar ga het niet afdwingen. Spreek over mogelijkheden en opties, zodat je niet teveel druk legt bij de lezer van de brief.

Zorg ervoor dat je brief goed bij jou past als persoon. Ga geen taal gebruiken die je normaal gesproken ook niet zou gebruiken en doe jezelf ook niet beter of anders voor dan dat je daadwerkelijk bent. Het gaat erom dat je in de brief laat zien wie jij bent.

Nazorg

Na het versturen van je brief en CV is het verstandig om een vinger aan de pols te houden bij de organisatie waar je de sollicitatie naartoe hebt gestuurd. Heb je na een dag of 5 nog geen reactie ontvangen? Neem dan contact op met de persoon aan wie je de brief hebt gericht en vraag om een reactie. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ook wanneer je eventueel wordt afgewezen, is het belangrijk om te vragen wat de reden is. Dit kan je helpen bij het verbeteren van je CV, het schrijven van je brief en het gehele sollicitatieproces. Zie dit dan ook niet als kritiek, maar eerder als feedback waar je beter van kan worden.

Veel succes!

Ben jij opzoek naar een nieuwe baan? Bekijk dan ook eens onze vacatures en misschien heb je die open sollicitatiebrief niet eens nodig om jouw droombaan te vinden!
 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af