“Oh jullie zijn een detacheringsbureau? Jullie krijgen geld voor het doorsturen van cv’s toch? Dit soort opmerkingen krijgen wij wel vaker. We merken binnen onze organisatie dat er veel misvattingen zijn rondom detachering en het bemiddelen van werknemers, terwijl wij vinden dat dit niet nodig is. Dirk Jan, adviseur bouwkunde een directeur van Prefound, zet graag de misstanden voor je op een rijtje en waarom detachering of deta-bemiddeling juist wel een goede keuze is.
“Ik verdien minder wanneer ik via jullie aan de slag ga”
Dit horen wij regelmatig. Veel mensen die denken aan detachering, denken dat zij er financieel op achteruit gaan. Er wordt gedacht dat de fee die aan ons wordt betaald, in mindering wordt gebracht op jouw salaris of dat jij op de een of andere manier opdraait voor de bemiddelingskosten. Terwijl één van de misvattingen is.
Toch is dit in de praktijk niet waar. Binnen onze organisatie werken wij met het zogenaamde Equal Pay System. Het idee achter dit systeem is dat wij hetzelfde uitbetalen als de opdrachtgever en dat jij als gedetacheerde medewerker niet minder overhoudt dan de medewerkers die direct via de opdrachtgever werken. Bij Prefound passen wij ons aan, aan de cao’s van de opdrachtgever. Salarissen, vakantiedagen en andere bijkomstigheden worden gelijkgesteld, zodat jij in alle opzichten een volwaardige medewerker bent.
Daarnaast bieden wij je tijdens de dienstperiode goede voorwaarden. Wij hebben geen wachtdagen en betalen 100% door bij ziekte. Ook bouw je via ons pensioen op via Stipp.
“Als ik via jullie werk, tel ik niet als volwaardig werknemer mee bij de opdrachtgever”
Wanneer men aan detachering denkt, hebben ze vaak het idee dat ze niet voor een volwaardige medewerker worden aangezien. Ze komen tijdelijk bij een organisatie om een tijdelijke functie te vervullen of omdat er een urgente behoefte ligt bij de opdrachtgever. De angst om te worden gezien als een tijdelijke kracht is vaak een reden om niet in zee te gaan met detacheringsbureaus.
Hoewel we begrijpen dat mensen dit gevoel kunnen hebben, weten wij wel beter en behoort het ook zeker tot de misvattingen over detacheren. Het is namelijk ons doel om jou in contact te brengen met een opdrachtgever waar je voor een langere tijd aan de slag kunt.
Om dat te kunnen bewerkstelligen, werken wij met deta-vast contracten. Het idee van deze contracten is dat jij als medewerker het eerste jaar via ons werkt. Je ontvangt vanuit Prefound je salaris en wij dragen de verantwoordelijkheid in geval van verzuim. Na dit jaar ga jij zoals wij dat noemen ‘over naar de klant.’ Je ontvangt dan een nieuw contract, vanuit de opdrachtgever zelf en wij stappen er als deta-bemiddelaar tussenuit. Op die manier creëren wij zowel voor jou als voor de opdrachtgever een goede werksfeer die vaak voor een langere tijd succesvol is.
Zo blijkt uit onze eigen cijfers dat 94% van de medewerkers na het eerste jaar deta-bemiddeling in dienst gaan bij de klant. Na twee jaar is ruim 85% nog in dienst van de opdrachtgever en na vijf jaar zien we dat een kleine 76% van de gedetacheerde medewerkers nog steeds bij dezelfde opdrachtgever in dienst is.
“Jullie knallen mijn cv overal neer om snel geld te kunnen verdienen”
Helaas is dit iets wat voorkomt in een branche die net even anders is dan die van ons. In de uitzendbranche wordt er regelmatig ‘met hagel geschoten’. Wanneer jij jouw cv deelt met een uitzendbureau kan het voorkomen dat jouw gegevens automatisch bij tientallen partijen terechtkomen.
Binnen de detachering, maar vooral bij ons in de deta-bemiddeling, is dit niet de werkstijl. Wij doen geen enkel persoonlijk cv de deur uit zonder dat jij daar als kandidaat van op de hoogte bent. Jij als kandidaat hebt te allen tijde de regie over wat wij samen doen en weet precies bij welke partijen jouw cv ligt. Zo kom je niet voor verrassingen te staan of komen wij erachter dat jouw cv al bij een partij bekend is.
“Jullie hebben zeker afspraken met grote opdrachtgevers”
Het wordt vaak gedacht dat wij als detacheringsbureau zoveel mogelijk mensen naar binnen trekken bij grote opdrachtgevers en dat wij een verlengstuk zijn van bepaalde organisaties (en daar dus ook geld voor krijgen).
Niet is minder waar en is dit ook zeker een van de misvattingen. Bij Prefound werken wij niet vanuit de opdrachtgever, maar vanuit jou als kandidaat. Het netwerk wat wij hebben is uitgebreid, maar de opdrachtgevers die we benaderen worden gebaseerd op jou als kandidaat en de wensen die jij hebt. Er is veel marktkennis in huis, waardoor onze adviseurs gemakkelijk binnen hun netwerk kunnen kijken naar opties voor jou.
We kijken graag naar wat we voor jou kunnen betekenen en sturen op kennis en capaciteit. Tijdens je sollicitatieproces voor je gesprekken bij verschillende opdrachtgevers en ze vinden zichzelf allemaal het leukste bedrijf om voor te werken, maar is dat ook echt zo? Wij weten of het echt past, of jij en de opdrachtgever een goed match zijn. Daar hebben wij de meerwaarde en op die manier maken wij voor jou een stap mogelijk die je misschien zelf wel nooit had gekozen. Zo willen we samen met jou aan jouw carrière bouwen.
“Wanneer ik ben begonnen, hoor ik zeker niks meer van jullie.”
Onzin. Als jij als gedetacheerde medewerker aan de slag gaat, heb je altijd nog contact met je detacheringsadviseur. Uiteraard gaat de dagelijkse gang van zaken via je leidinggevende bij de opdrachtgever, maar het contact met het detacheringsbureau blijft.
Binnen Prefound zijn wij er best trots op dat wij een goed primair werkgever zijn. Als je via ons aan de slag gaat, heb je altijd contact met en van ons. Gideon, Tim, Michael, Renko, Tom en ik zijn vast aanspreekpunt en we streven ernaar om een mediator te zijn voor jou. En wij spannen ons in om ons te distantiëren van de hierboven beschreven misvattingen.
We gaan heel ver in onze dienstverlening en willen graag relaties op de lange termijn opbouwen. Daarom werken we graag met directe lijnen en persoonlijk contact. Bij ons krijg je het eerlijke verhaal, ook als het minder leuk nieuws is. Op die manier proberen we samen met jou en de opdrachtgever ervoor te zorgen dat het traject optimaal verloopt.
Denk je nu bij jezelf; “Leuk, maar ik ben nog niet overtuigd?” Je kunt altijd contact met een van onze adviseurs opnemen en wellicht kunnen zij jou in laten zien dat je nog met misvattingen in je hoofd zit. Zij gaan graag het gesprek met je aan over de voordelen van deta-bemiddeling in de bouw en installatietechniek. Of lees een van onze andere artikelen rondom dit onderwerp, op onze blogpagina.