In 2022 werd LinkedIn door bijna 5 miljoen Nederlanders gebruikt. Het is dan ook geen wonder dat steeds meer organisaties, recruiters en detacheerders potentiële kandidaten benaderen via dit zakelijke social media platform. Maar hoe zorg je er als professional voor dat jouw profiel opvalt en overtuigt? In dit artikel leggen wij je uit hoe jij het jouw LinkedIn profiel kan inrichten zodat jij opvalt.
LinkedIn is niet hetzelfde als Instagram, SnapChat, TikTok of Facebook. Het is een zakelijk social media platform waarop jij jezelf kunt laten zien aan bedrijven, recruiters en jouw zakelijk netwerk. Wat je doel ook is met je LinkedIn-profiel, het is belangrijk dat jezelf goed op het platform presenteert. Zo val jij op tussen de anderen en heb je meer kans om jouw doelen te bereiken.
Foto: Een foto op LinkedIn zegt meer dan 1000 woorden
Een goede foto is key. Dat lijkt een inkoppertje, maar het zal je verbazen hoeveel leden van LinkedIn profielfoto’s hebben met zonnebrillen op, carnavalsoutfits aan of anderzijds afleidende zaken. Doe. Het. Niet.
Wat moet je wel doen?
- Het ideale formaat van een foto op LinkedIn is er eentje waar je met hoofd en schouders op staat.
- Zorg dat je alleen op de foto staat. Zo hoeven bezoekers van jouw profiel niet te raden wie van de personen op de foto je eigenlijk bent.
- Zorg voor een professionele uitstraling. Net als bij een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je een goede eerste indruk achterlaat met je foto. Zorg er dus voor dat je professionele kleding aanhebt op de foto (denk aan een overhemd of blouse, een jasje of een stropdas) en dat je haar verzorgd is.
- Probeer zo echt mogelijk over te komen. Omdat een foto vaak een goed beeld geeft van hoe jij bent, is het belangrijk dat jij je niet anders voordoet dan dat je bent. Lach zoals je altijd lacht en neem een houding aan die natuurlijk overkomt.
- Zorg voor een rustige achtergrond. Wanneer je een foto maakt, kies dan voor een effen achtergrondkleur (zoals een muur) en natuurlijke belichting.
Naast je profielfoto, kun je ook een achtergrondfoto instellen. Wanneer je in dienst bent bij een organisatie, kan het zijn dat ze je vragen op het logo van de organisatie op de achtergrond te plaatsen. Wil je liever een eigen achtergrondafbeelding? Kies dan voor een afbeelding die iets over jou persoonlijks zegt, maar blijf wel professioneel.
Headline: Vertel in één zin alles over jezelf
Wanneer bezoekers, recruiters of adviseurs zoeken op LinkedIn, kunnen zij zoeken op bepaalde trefwoorden. Daarom is het belangrijk om in je headline woorden te gebruiken die gebruikt kunnen worden als trefwoorden. Denk bijvoorbeeld aan je huidige functietitel als je opzoek bent naar een functie in dezelfde richting of aan woorden zoals technisch specialist, CAD tekenaar of projectontwikkelaar.
Je kunt de headline op verschillende manieren invullen. Je kan er een lopende zin van maken waarin je mensen uitnodigt contact op te nemen.
“Ervaren projectontwikkelaar opzoek naar een nieuw project. Neem contact met mij op via 06-123456789.”
Of je kunt ervoor kiezen om alleen de trefwoorden te gebruiken.
“Adviseur | Vastgoed | Beheer | Onderhoud.”
Samenvatting: Wie ben jij? Maar dan in het kort
In je samenvatting kun je kort over jezelf vertellen. Denk goed na over de informatie die je hier vermeldt. Het moet informatie zijn waarmee de aandacht van bezoekers wordt getrokken. Vertel over jezelf, wat je motiveert en wat je graag doet met betrekking tot werk en carrière. Beschrijf werk of projecten waar je trots op bent en waarmee je denkt boven de massa uit te kunnen steken.
Maak in je samenvatting gebruik van bepaalde zoekwoorden. Denk aan opleidingen, titels die je hebt, vaardigheden die je bezit of functies die je hebt bekleed. Dit helpt bij de vindbaarheid van jouw profiel op LinkedIn.
Ervaring: Wat is relevant en wat kun je achterwege laten?
Voeg bij ervaring alles toe wat relevant is. Je huidige functie en de functie die je ervoor hebt bekleed, maar ook minder voor de hand liggende functies die je misschien wel kunnen helpen bij het bemachtigen van je droombaan. Ben je opzoek naar een baan als mechanical engineer en heb je ooit stage gelopen op dat gebied? Voeg het toe. Het laat zien dat je er kennis van hebt en dat je keuze om ergens te solliciteren niet ongegrond is.
Tegelijkertijd moet je er rekening mee houden dat je niet teveel toevoegt. Heb je jarenlang een bijbaan gehad bij een supermarktketen of in de horeca, maar wil je hier verder niks mee doen in jouw carrière? Laat deze functies dan buiten beschouwing op je LinkedIn-profiel.
Opleiding: Laat op LinkedIn zien dat jij jeontwikkelt
Wanneer je opleidingen gaat toevoegen is het van belang dat je alle soorten en vormen van opleiding die je genoten hebt toevoegt. Nee, je basisschool hoeft er niet bij te staan, maar je middelbare school, de opleidingen na je middelbare school en eventuele cursussen, workshops of trainingen zijn van belang. Zo laat je zien dat je meegaat met de ontwikkelingen in jouw vakgebied en
Licenties en certificaten: Als je gespecialiseerd bent in jouw vakgebied
Online kun je voor alles wel een certificaat of een licentie vinden. Je kunt je daarom afvragen wat de meerwaarde is. Toch kan het in bepaalde branches van belang zijn om bepaalde certificaten al te hebben wanneer je ergens op gesprek gaat. Denk er dus aan wanneer je een certificaat krijgt van een cursus of examen, dat je deze kunt tonen op je LinkedIn-pagina.
Vaardigheden en onderschrijvingen: Laat zien wat je kan!
Op LinkedIn kun je maximaal vijftig vaardigheden toevoegen en leden van jouw netwerk kunnen deze onderschrijven. Dit kun je zien als online referenties en zijn ontzettend waardevol voor recruiters. Wanneer je vaardigheden gaat toevoegen, denk dan niet alleen aan de voor de hand liggende vaardigheden zoals bijvoorbeeld Engels, het gebruik van Microsoft Office of het gebruik van bepaalde besturingssystemen. Vermeld hier vooral ook je soft skills. Ben jij goed in leidinggeven, heb je binnen jou branche specialistische kennis of beschik je over een nuttig talent? Zet het bij je vaardigheden.
Aanbevelingen: Gebruik je netwerk en collega’s om jouw profiel te optimaliseren
Vraag om aanbevelingen bij collega’s, leidinggevenden, mentoren en andere personen met wie jij op zakelijk gebied in contact bent geweest.
Prestaties: Waar ben je echt trots op?
Dit is het moment om uit te pakken. Heb jij bijvoorbeeld bouwprojecten gedaan waar je trots op bent, een machine gebouwd die baanbrekend is geweest voor de industrie of heb je misschien wel een artikel gepubliceerd in een vakblad? Dit mag je allemaal neerzetten bij je prestaties. Laat zien dat je trots bent op het werk dat je hebt gedaan. Dit geeft recruiters en potentiele werkgevers een goed beeld van wat jij kan, wat je leuk vindt om te doen en hoe jij bent als persoon. Een beter presenteerblaadje krijg je bijna niet!
URL: Je bent een persoon, geen LinkedIn-nummertje
Last but not least. Pas je URL aan. Wanneer je een profiel aanmaakt op LinkedIn, genereert het platform zelf een URL. Deze bevat vaak veel cijfertjes en is niet persoonlijk. Gelukkig kun je dit gemakkelijk zelf wijzigen.
Ga naar je profiel op LinkedIn en klik rechtsboven op ‘openbare profiel en URL bewerken’. Je komt dan bij de instellingen om je openbare LinkedIn pagina aan te passen. Hier kun je URL bewerken en de nummers verwijderen die in de link staan. Kies voor je eigen naam, zoals je bij iedereen bekend bent. Maak er dus geen vreemde namen of iets dergelijks van zoals op je misschien op je persoonlijke social media doet. Het is belangrijk om je een professionele uitstraling te hebben op je LinkedIn-profiel.
Wanneer jij je LinkedIn-pagina hebt geoptimaliseerd kun je deze openstellen en aangeven dat je opzoek bent naar iets nieuws. Je kunt dan benaderd worden door organisaties en recruiters.
Ben je op dit moment opzoek naar een nieuwe uitdaging binnen de technische sector? Bekijk dan ook eens onze vacatures of neem contact met ons op! Misschien begin jij binnenkort wel aan een nieuwe stap in je carrière!